Påven Johanna

Min kollega Sophie tipsade om den här boken när jag efterlyste tips på Facebook. Det lät som en bok jag skulle gilla, så jag trampade iväg till biblioteket och lånade tegelstenen på drygt 400 sidor. Och jag har inte ångrat mig en sekund. Det är som att boken är skriven till mig - historia, kärlek, stora livsöden och en underbar huvudkaraktär.

Jag kunde ha haft en sådan här liten flicka, om jag hade valt en annorlunda väg. En liten flicka att krama och kela med - och undervisa.

Den vägen Johanna har valt är att klä ut sig till man för att få utbilda sig. Hon lever på 800-talet e.kr. och har en aldrig sinande lust att lära sig nya saker. Religion, matte, fysik och språk. Men det anses inte sunt och gudfruktigt att en flicka eller kvinna ska syssla med sådant, argumentet som männen i boken ger är att det leder till ofruktsamhet.

När Johannas bror dör passar hon på att ta hans plats och uträttar stora ting. Boken är så fenomenalt bra och blir förlåten att den stjäl nattimmarna när den fängslar en.



Boken får 10 poäng av 10. Utan tvekan!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0