Min jakt på örfilen

JAG ÄR KULTURELL. Och det ska jag bevisa genom de bokrecensioner jag ska börja skriva här. För att läsa är en av mina favoritsysslor, jag har alltid minst två böcker väntandes i en bokkö. Under vintern har Splendour-böckerna av Anna Godbersen varit allra bäst. De utspelar sig på 1800-talet och skildrar livsöden från olika kretsar, framför allt den rika där oskuldsfulla damer vårdar sina danskort ömt. Ja, jag är sliskigt romantisk.

DEN ALLRA SÄMSTA. Det är utan tvekan den tredje uppföljaren till En shopaholics bekännelser, En shopaholic i New York. Jag blev bara så jävla förbannad på huvudkaraktären som var så otroligt dum i huvudet och egoistisk, inte charmigt alls - som i den första boken som är kanonbra. 

MEST FASCINERANDE. Nåja, med en nypa salt passar Flickan från tjugotalet, av Sophie Kinsella in under titeln. Men jag blev verkligen intresserad av tjugotalets "flappers" som de friare kvinnorna i USA kallades. De körde bilar, flög flygplan, rökte, drack och dansade Charleston hej vilt. Nu var just den här boken väldigt lättsam, med lite historia i - men den gjorde att jag googlade runt och hittade intressant fakta.

SOM EN ÖRFIL. Så ska det kännas när man har läst det sista ordet i en bok. Man ska sitta en liten stund och ta in det man har läst utan att kunna slå igen boken. Då har man läst en förbannat bra bok. Senast jag läste en sådan bra bok var nog Shogun av James Clavell. Men jakten på den där känslan fortsätter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0