Skon i fönstret

I ungefär 18 års tid har jag satt upp en sko i fönstret kvällen den 5 december. För då vet jag att den är fylld med godis morgonen efter, idag alltså. Det är inget tvångsbeteende som behöver behandlas på något sätt, utan en tysk tradition (det kanske är de som behöver vården?). 

Sankt Nikolaus heter det helgonet som ligger till grund för dagens jultomte. I tyskland tror man att han kommer på natten till den 6 december och fyller skor i fönstret med godis, fast bara till de barn som varit snälla. Och tänka sig, jag har varit orolig varenda år - men alltid blivit glatt överraskad.

Jag försökte hålla mig vaken varje natt de första åren, för jag ville så gärna se den där lilla rara tomten. Men jag lyckades baskemig somna varje gång. Och jag var så grymt avundsjuk på min storebror Andreas som fick ställa upp betydligt mycket större skor i fönstret än jag, jag tror fortfarande att det klämdes i mer godis där än i min av Nikolaus.


Jag saknar alla traditioner som vi hade hemma och allt julstök. Första morgonen som adventsljusstaken lyste fridfullt i köket, första gången som ljusen på julgranen tändes och tävlingen om vem som kunde äta mest pepparkaksdeg utan att pappa såg. Men som mina föräldrar säger - jag får se till att komma ihåg hur mycket jag värdesatte det där och sedan ge det till mina barn. Det är ett av få av deras tips som jag verkligen ska ta fasta på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0