Polis på styva linan

Jag fick ett samtal klockan 12.00 idag, lördag, från min chef som undrade om jag ville hoppa in och plåta en lastbilsolycka på E4:an i höjd med Gränna. Jag tackade ja eftersom det är så bra betalt när man blir inringd på helgen. 


När jag kom fram till olycksplatsen stannade jag bakom ett av räddningsfordonen, i en avstängd fil. Jag lämnade bilen med varningsblinkerserna på för säkerhets skull och gick framåt för att fota. Men då kommer en arg polis och frågar hur sjutton jag tänker när jag parkerar bilen på E4.

Han kräver att få se mitt körkort och ringer centralen för att ta reda på straffskalan för att parkera på motorväg och säger under tiden "jävla journalister som gör som ni själva vill". Jag ber honom att få ta bilder medan han pratar i telefonen, men han säger åt mig att stanna hos honom. 

När han lagt på säger han att jag ska ta med mig varningen till mina chefer att vi inte får stanna hur som helst, nästa gång blir det böter. Jag ser fordonen börja packa ihop sig och blir arg och börjar argumentera emot.

På frågan var jag då ska ställa mig för att kunna göra mitt jobb säger han "På den närmsta rastplatsen." "Så du menar att jag istället ska GÅ på E4:an?". Nehepp, det var inte heller en bra idé menade han, utan att "ingen annan ska vara på platsen förutom räddningspersonalen."

När jag upplyste honom om att jag varit på olycksplatser i Luleå, Sundsvall, Trollhättan och Jönköping och att jag till och med har intervjuad andra poliser bredvid min parkerade bil på motorvägen utan anmärkningar om det säger han ingenting. Till sist hade alla försvunnit från olycksplatsen, utan att ha fastnat på bild.

Jag bad om hans namn så att han kunde upplysa redaktören om varför jag inte fått bilder från olyckan, men det fick jag inte. Bara förnamnet Andreas. Och jag ska se till att den där Andreas får ett samtal på måndag morgon, för det här är fan inte okej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0