Matinspiration

Jag känner mig väldigt motiverad till det mesta nu för tiden. Jobb, litteratur, motion och matlagning. Och jag vill gärna hjälpa dig, kära läsare, som kanske inte är så himla motiverad just nu. Jag har ingen morot att hänga framför näsan på dig eller elektriska stötar som motiverar dig att inte göra fel.

Men jag kan fresta med en bild på en smaskig GI-vänlig måltid som inte alls tog särskilt lång tid att laga. Jag lägger inte ut receptet här, eftersom jag inte gillar att posta långa inlägg. Men om ni ber om det kommer jag snabbt som tusan att skriva ut det i kommentarsfältet eller på facebook.

Grekiska biffar med rostade rotfrukter och fetacréme med soltorkade tomater

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ja Tack Emma, vill gärna ha receptet!



2011-06-14 @ 20:35:24
Postat av: Emma

Härligt! Här kommer det:

4 personer

Börja med att sätta på ugnen på 200 grader.



Skala och skär morötter och palsternackor i ugnsbitar (Det finns ingen mängd för rotsakerna, men två morötter och en halv palsternacka blev bra för en portion tyckte jag). Lägg dem i en ugnsfast form och häll på olivolja och krydda med grillkrydda (eget förslag)



hacka 1 vitlök, 1/2 kruka basilika och 5 soltorkade tomater i olja.



Blanda 600g. nötfärs med 1/2 dl grädde, 1 ägg, salt och svartpeppar och det du just hackat. Sist häller du i 50 gram pinjenötter (det skippade jag).



Forma till biffar och lägg i en form eller plåt.



Sätt in de två plåtarna med godsakerna i ugnen i 20 minuter. Men efter halva tiden byter du plats på dem. Akta dig för att ha inne dem längre än 20 minuter, biffarna blir lätt torra.



Fetacrémen:

Blanda 4 soltorkade tomater i olja (hackade) med 200 gram fetaost, 2 dl creme fraiche och 1/2 kruka basilika.



det blir hur gott som helst. Hoppas att du också tycker det :)

kram!

2011-06-14 @ 20:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0